Κυριακή, 9 Νοεμβρίου 2014

Ο Φρου-Φρου, η μάγισσα και η κρίση


Ορισμός
Με τη λέξη «Κρίση», οι άνθρωποι, από τα πολύ παλιά χρόνια, ονομάζουν εκείνο το παράξενο τερατάκι που σκοπό έχει να εισβάλλει και να διαταράξει, να κλονίσει, να καταστρέψει ή/και να αναμορφώσει τελικά τις παντός είδους ανθρώπινες σχέσεις και κάποιες φορές και τα ίδια τα ανθρώπινα υποκείμενα.
Στην ειδική περίπτωση, που η σχέση η οποία βάλλεται, είναι αυτή του υποκειμένου με την ύπαρξή του, ονομάζεται «Υπαρξιακή Κρίση».  Σ’ αυτή την τελευταία μορφή, εμφανίζεται συνήθως, αφού προηγουμένως έχει προσβάλλει πολλές από τις άλλες σχέσεις του θύματος.

Περιγραφή
Η περιγραφή της εξωτερικής της εμφάνισης ποικίλει. Από άλλους περιγράφεται σαν ένα  ξωτικό-πειραχτήρι,  μικρόσωμο και ξυπόλητο, για να μπορεί να τρυπώνει παντού αθόρυβα και απαρατήρητο, με κόκκινα φουντωτά μαλλιά και μεγάλα ζωηρά μάτια. Κάτι σαν τον «Φρου-Φρου», για όσους γνωρίζουν την ομώνυμη παιδική σειρά. Σε άλλους πάλι φάνηκε σαν μια γιγαντόσωμη ηλικιωμένη γυναίκα με τρομακτική, αποκρουστική μορφή, κάτι σαν την Κακιά Μάγισσα των παραμυθιών δηλαδή. Μια τρίτη κατηγορία, τέλος, υποστηρίζει ότι η Κρίση παίρνει πότε τη μία και πότε την άλλη μορφή, ανάλογα με την προσωπικότητα και τις αντιδράσεις του θύματος.
 Έτσι λοιπόν, ενώ δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την εμφάνιση της (προφανώς  οι διάφορες περιγραφές είναι υποκειμενικές και εξαρτώνται από τις προσωπικές εμπειρίες του καθενός), μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι το φύλο της είναι θηλυκό. Σ’ αυτό το συμπέρασμα, εκτός από τις περιγραφές,  μας οδηγεί και το όνομα της, που είναι γένους θηλυκού.

Θύματα
Εν δυνάμει θύματα της είναι όλα τα έλλογα όντα. Δείχνει όμως κάποια ιδιαίτερη προτίμηση στους ανθρώπους της μέσης ηλικίας. Αυτό εξηγείται σε ικανοποιητικό βαθμό από τις παρακάτω παραδοχές: α) Στην ηλικία αυτή οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν δημιουργήσει πληθώρα σχέσεων (φιλικές, συντροφικές, οικονομικές, πολιτικές κ.α.) και συνεπώς της προσφέρουν ευρύτατο πεδίο δράσης. β) Έχουν σε μεγαλύτερο βαθμό, συγκριτικά με τους νεώτερους, την εντύπωση ότι η ωριμότητα τους είναι τόσο μεγάλη και τα οικοδομήματα-σχέσεις  τους τόσο σταθερά, με αποτέλεσμα να μην παίρνουν τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης.  γ) Είναι περισσότερο διαθέσιμοι, συγκριτικά με τους πιο ηλικιωμένους, να αναμορφώσουν τις κάθε λογής σχέσεις τους, πράγμα που, όπως προαναφέραμε, αποτελεί και τον τελικό στόχο της.
Τα παραπάνω δε σημαίνουν  ότι  οι υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες πρέπει να θεωρούνται προστατευμένες. Αξίζει  όμως να σημειωθεί, ότι δεν έχουν αναφερθεί μέχρι τώρα περιπτώσεις επιθέσεων σε άτομα τα οποία βιώνουν ακόμα την παιδική ηλικία.

Τρόπος δράσης
Συνήθως εισβάλλει στο οικοδόμημα-σχέση αθόρυβα επιδιώκοντας αρχικά να περάσει απαρατήρητη. Μπορεί να μπει με την ίδια ευκολία τόσο από μια ορθάνοιχτη πόρτα, όσο και από μια απειροελάχιστη χαραμάδα.
Έτσι λοιπόν, ανενόχλητη αρχίζει το αποτρόπαιο έργο της. Αδειάζει τα καλάθια βγάζοντας τα άπλυτα στη φόρα, ανοίγει τα χρονοντούλαπα εκθέτοντας σε δημόσια θέα τα περιεχόμενα τους, σηκώνει τα χαλάκια αποκαλύπτοντας όλα όσα επιμελώς έχουν κρυφτεί κατά καιρούς από κάτω, και ραγίζει γυάλινα αντικείμενα, που όπως όλοι ξέρουν δεν είναι εύκολο να ανασυγκολληθούν. 
Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, όλα τα προηγούμενα δεν είναι αρκετά για να αντιληφτούν οι άνθρωποι την παρουσία της. Και τότε αναγκάζεται να αναποδογυρίσει τους καναπέδες στους οποίους έχουν βολευτεί ή τα κρεβάτια όπου κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου.  Όταν επιτέλους γίνεται αντιληπτή, κάθεται σε μια γωνιά περιμένοντας να δει πώς θα ανταποκριθούν τα θύματα.

Αντιμετώπιση
Οι αντιδράσεις των ανθρώπων στην εμφάνισή της παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μορφή με την οποία τους παρουσιάζεται.  
Ορισμένοι, μετά από μια πρόχειρη τακτοποίηση, ξαναγυρίζουν στην προηγούμενη κατάσταση. Τότε η Κρίση επαναλαμβάνει ξανά και ξανά τις επιθέσεις της, με τη μορφή Φρου-Φρου, μέχρι να βαρεθεί η ίδια ή μέχρι να καταφέρει να τρομάξει το θύμα της εμφανίζοντας το αποκρουστικό της πρόσωπο της Κακιάς Μάγισσας.
Κάποιοι άλλοι, που δεν έχουν καμία διάθεση να αντιμετωπίσουν το χάος που επικρατεί, εγκαταλείπουν άρον-άρον το οικοδόμημα-σχέση και φτιάχνουν άλλο, καινούριο. Και σ’ αυτή την περίπτωση όμως, η συνέχεια είναι η ίδια με την προηγούμενη, μιας και το νέο οικοδόμημα είναι συνήθως πανομοιότυπο με το παλιό.
Άλλοι πάλι, που βλέπουν κατευθείαν το φρικαλέο της πρόσωπο, τρομάζουν σε τέτοιο υπερβολικό βαθμό, ώστε οδηγούνται ακόμα και στην αυτοκτονία. Σ’ αυτούς ακριβώς αναφερόμαστε όταν μιλάμε για την καταστροφή, όχι μόνο του οικοδομήματος-σχέσης αλλά και του ίδιου του ανθρώπινου υποκειμένου. Αξίζει ακόμα να παρατηρήσουμε, ότι η Κρίση εδώ, έχει εμφανιστεί με την τελική της μορφή, αυτή της «Υπαρξιακής», καθώς και ότι η σχέση υποκειμένου-ύπαρξης έχει διαρραγεί με τρόπο μη αναστρέψιμο.
Τέλος, μια άλλη κατηγορία, είναι εκείνοι που θα τους χαρακτηρίζαμε «σε θέση μάχης».  Εξετάζουν με τη δέουσα προσοχή όσα η Κρίση στη μανία της έχει αποκαλύψει, σκέφτονται, διαλέγονται, και πολλές φορές ζητούν τη βοήθεια των ειδικών στην αναδιαμόρφωση του εσωτερικού και περιβάλλοντα χωροχρόνου. Αφού τελειώσουν με την τακτοποίηση και βεβαιωθούν ότι τα χρονοντούλαπα έχουν αδειάσει και κάτω από τα χαλάκια δεν υπάρχει πια τίποτα κρυμμένο, μένει να ασχοληθούν με τα ραγισμένα γυαλικά. Αν καταφέρουν να τα συγκολλήσουν, είναι πλέον βέβαιο ότι το οικοδόμημα-σχέση είναι πάλι κατοικήσιμο. Αλλιώς μετακομίζουν σε καινούριο.  Αυτός ο τελευταίος τρόπος αντιμετώπισης είναι και ο πιο αποτελεσματικός, αφού έχει παρατηρηθεί ότι έτσι η Κρίση αποχωρεί.
Δεν μπορούμε όμως, να αποφανθούμε με σιγουριά, αν αποχωρεί ηττημένη ή νικήτρια, μιας και ο σκοπός της έχει τελικά ευοδωθεί. Το οικοδόμημα είναι πλέον ανακαινισμένο, η συντήρησή του γίνεται τακτικά και οι πόρτες, που πιθανόν πριν να παρέμεναν ανοιχτές τώρα έχουν κλείσει. Διατηρούμε όμως μια μικρή επιφύλαξη για τις χαραμάδες.
Δήμητρα  9/11/2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου